Σάββατο 3 Φεβρουαρίου 2024

Συνέβαινε πάντα. Συμβαίνει και σήμερα!

Σε κάθε μέτρο που η παρούσα κυβέρνηση λαμβάνει στο όνομα και, ιδίως, στα δικαιώματα των ψυχικά ασθενών -κι αυτός είναι ο κανόνας- υποκρύπτεται πάντα η (πελατειακή) εξυπηρέτηση αλλότριων συμφερόντων.

Η πρόσφατη εγκύκλιος του Υφυπουργού Υγείας, με πρόφαση τα δικαιώματα των ψυχικά ασθενών κατά τη διαδικασία της ακούσιας εξέτασης, («Προς διαφύλαξη των δικαιωμάτων των προσαγομένων», αναφέρει
η σχετική εγκύκλιος), ικανοποιεί 
(εν μέρει) ένα χρόνιο αίτημα των αστυνομικών οργάνων, αυτό της αποδέσμευσής τους («προσήκουσα χρησιμοποίηση του αστυνομικού προσωπικού», αναφέρει η ίδια εγκύκλιος), ενώ παράλληλα εφαρμόζει στο χώρο της ψυχικής υγείας την κυβερνητική πολιτική της ιδιωτικοποίησης, ανοίγοντας -μέσω της εγκυκλίου- πόρτες στον ιδιωτικό τομέα, εν προκειμένω στις εταιρείες σεκιούριτι.

Ας δούμε, όμως, τι συγκεκριμένα αναφέρει η υπ’ αρ. πρωτ.:Γ3α/Γ.Π.οικ.6388/1-02-2024 εγκύκλιος του Υφυπουργού Υγείας, που έχει θέμα «ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΑΤΟΜΩΝ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΚΩΝ ΕΝΤΟΛΩΝ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ Ν. 2071/1992»[1] :

«Ως γνωστόν, η πλειοψηφία των ατόμων που εισάγονται σε ψυχιατρικά τμήματα κατόπιν έκδοσης εισαγγελικών εντολών- αναγκαστικής εξέτασης, αναζητούνται και προσάγονται συνοδεία αστυνομικών υπαλλήλων.

Προς διαφύλαξη των δικαιωμάτων των προσαγομένων αλλά και την προσήκουσα χρησιμοποίηση του αστυνομικού προσωπικού παρακαλείσθε όπως:

Α) Ο εφημερεύων ψυχίατρος καλείται προς παραλαβή του περιστατικού, το ταχύτερο δυνατόν, μετά την άφιξη στην νοσηλευτική μονάδα, αποφεύγοντας οιεσδήποτε τυχόν καθυστερήσεις. Β) Ο αστυνομικός υπάλληλος αποδεσμεύεται αμέσως μετά την έναρξη της διαγνωστικής διαδικασίας. Γ) Οιαδήποτε μετακίνηση του περιστατικού εντός ή εκτός της νοσηλευτικής μονάδας υποδοχής, γίνεται με δικά της μέσα και ευθύνη.».

Κατ΄αρχήν η αποδέσμευση των αστυνομικών οργάνων, που προβλέπεται στο άρθρο 12 της ΚΥΑ υπ΄ αριθμ. Γ3α,β/Γ.Π.οικ.72109/09-12-2022[2] και αναφέρεται στην ως άνω εγκύκλιο, θα ήταν πράγματι θετικό μέτρο, αν είχαν πληρωθεί οι προϋποθέσεις που προβλέπονται στο άρθρο 96Α ν. 2071/1992 και ειδικότερα του άρθρου 12 της ανωτέρω Γ3α,β/Γ.Π.οικ.72109 ΚΥΑ σχετικά με τη μεταφορά ασθενούς σε Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ) ψυχιατρικού νοσοκομείου για ακούσια εξέταση. 

Δηλαδή, ότι υπάρχει κατάλληλα διαμορφωμένο όχημα διακομιδής, έχει συσταθεί, λειτουργεί και έχει επιληφθεί η «Κοινοτική Μονάδα Ψυχικής Υγείας του άρθρου 11 του ν. 2716/1999» (βλ. παρ. 2, άρθρ. 96Α) και πως «Ο ψυχίατρος και ο νοσηλευτής (σσ. της Κοινοτικής Μονάδας Ψυχικής Υγείας) που συμμετέχουν στη μεταφορά, παραμένουν στον χώρο της Μονάδας Ψυχικής Υγείας, έως ότου διασφαλιστεί η ασφαλής υποδοχή του φερόμενου ως ψυχικά ασθενή.» (βλ. παρ. 3, δ’ άρθρ. 96Α και παρ. 1 άρθρο 12 της ανωτέρω ΚΥΑ).

Ωστόσο, αν και μεσολάβησε ένα και πλέον έτος από τη δημοσίευση (12/2022) της προαναφερόμενης ΚΥΑ, εξακολουθεί να εφαρμόζεται μέχρι και σήμερα, σαν να είναι ο κανόνας, η -προβλεφθείσα κατ΄ εξαίρεση- μεταφορά των ψυχικά ασθενών «με όχημα της αρμόδιας αστυνομικής αρχής και από κλιμάκιο δύο (2) αστυνομικών» (βλ. παρ. 6 β, άρθρ. 96Α ν. 2071/1992)[3].

Παρ' ότι, λοιπόν, δεν έχουν υλοποιηθεί οι προβλεπόμενες στο νόμο (άρθρο 96Α ν. 2071/1992) και την προαναφερόμενη ΚΥΑ ρυθμίσεις σχετικά με τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των ασθενών κατά τη μεταφορά τους στα ΤΕΠ, ο Υφυπουργός Υγείας, που υπογράφει την εγκύκλιο, η οποία μάλιστα έχει άμεση εφαρμογή, παραβλέπει το γεγονός της μεταφοράς των ασθενών με περιπολικό και συνοδεία αστυνομικών, καθώς και την τραγική υποστελέχωση των ψυχιατρικών τμημάτων όπως, επίσης, την έλλειψη υποδομών για παράλληλη ακούσια εξέταση περιστατικών και, αντί να επιλύσει τα ανωτέρω, μεταθέτει ευθύνες στο υποστελεχωμένο προσωπικό των εφημεριών ΤΕΠ.

Ενδεικτικά σημειώνεται ότι, στο Ψ.Ν.Α. «Δαφνί» εξετάστηκαν ακούσια μέσα σ' ένα έτος  περίπου 4.500 ασθενείς, ενώ οι εισαγωγές ξεπέρασαν τις 2.500 σε 9 κλινικές οξέων και, όπως σημειώνει ο «ΕΝΙΑΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ Ψ.Ν.Α. (ΔΑΦΝΙ)»: «θέτει σε κίνδυνο (σσ. η κυβέρνηση της ΝΔ) την ασφάλεια και τη ζωή των ίδιων των ασθενών και του προσωπικού»[4].

Σημειώνεται, τέλος, ότι και η Ε.Ψ.Ε. εξέφρασε την αντίθεσή της στην εν λόγω εγκύκλιο, επισημαίνοντας ότι: «Τα ανωτέρω (σσ. αναφερόμενα στην εγκύκλιο) μπορεί να έχουν σοβαρότατες συνέπειες στην υγεία και στη σωματική ακεραιότητα τόσο των εξεταζόμενων όσο και του προσωπικού»[5].

Αν και στην εγκύκλιο, λοιπόν, γίνεται επίκληση των δικαιωμάτων των ψυχικά ασθενών για την έκδοσή της, στην πραγματικότητα, με την εγκύκλιο, ικανοποιούνται χρόνια αιτήματα των αστυνομικών οργάνων, χωρίς ταυτόχρονα να διασφαλίζονται τα δικαιώματα των ψυχικά ασθενών, ενώ παράλληλα «ανοίγουν οι πόρτες» των ΤΕΠ των ψυχιατρικών τμημάτων των νοσοκομείων στις εταιρείες σεκιούριτι.


Συμβαίνει και σήμερα!

 

 

 



[1] https://diavgeia.gov.gr/decision/view/%CE%A869%CE%96465%CE%A6%CE%A5%CE%9F-3%CE%913

[2] ΚΥΑ Γ3α,β/Γ.Π.οικ.72109/09-12-2022, άρθρο 12 «Τρίτο στάδιο της μεταφοράς - Άφιξη στη Μονάδα Ψυχικής Υγείας προορισμού», παρ. 1 «[…] Ο ψυχίατρος ή παιδοψυχίατρος, ο νοσηλευτής και το πρόσωπο με άδεια οδήγησης, προκειμένου να οδηγεί το κατάλληλα διαμορφωμένο όχημα, που συμμετέχουν στη μεταφορά, παραμένουν στον χώρο της Μονάδας Ψυχικής Υγείας προορισμού, έως ότου διασφαλιστεί η ασφαλής υποδοχή του φερόμενου ως ψυχικά ασθενή. Η Μονάδα Ψυχικής Υγείας προορισμού λαμβάνει μέριμνα, ώστε η ασφαλής υποδοχή του φερόμενου ως ψυχικά ασθενή, να λάβει χώρα το συντομότερο δυνατόν. Στο τρίτο στάδιο της μεταφοράς δε συμμετέχει αστυνομική δύναμη.».

[3] Άρθρο 12, παρ. 6, β: «β) Μέχρι την έκδοση της κοινής απόφασης της παρ. 5, καθώς και μετά από την έκδοσή της, όταν, σε εξαιρετικές περιπτώσεις, δεν καθίσταται εφικτή η συμμετοχή της Κοινοτικής Μονάδας Ψυχικής Υγείας της παρ. 2 στη διαδικασία της μεταφοράς του φερόμενου ως ψυχικά ασθενή, όπως αυτή καθορίζεται στην παρ. 3, η μεταφορά πραγματοποιείται με όχημα της αρμόδιας αστυνομικής αρχής και από κλιμάκιο δύο (2) αστυνομικών. Σε κάθε περίπτωση, για τη μεταφορά εφαρμόζονται οι διατάξεις του παρόντος για την προστασία των δικαιωμάτων των φερόμενων ως ψυχικά ασθενών.».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου